Sunday, January 23, 2011

Jom Bersyukur !

*Skip the lama tak update blog part* exam month la katakan.

First thing first, let us recite Alhamdulillah. ha cakap... cakap..... Alhamdulillah.
Ye Alhamdulillah sebagai tanda syukur diatas nikmat yg tuhan telah kurniakan. You see, Alhamdulillah is such a simple word to express our gratitude to our one and only God, Allah S.W.T. Mari kite muhasabah diri, berapa banyak nikmat yang tuhan telah kurniakan kepada kita ? Cuba kita kira satu per satu nikmat yang telah dikurniakan, mampukah kita ? Nikmat penglihatan, pendengaran, Islam, ibu bapa, ahli keluarga, hidup, kesihatan, rezeki, rakan-rakan, akal fikiran etc. Tersangat banyak and we will never be able to count each and every nikmat that God has given to us and Allah pun tidak menyuruh kita mengira nikmatNya kerana memang kita tidak akan mampu. Up till now, when you read this post and when I'm writing this entry, nikmat Allah tidak pernah putus. Again, Alhamdulillah. Tuhan itu maha pengasih lagi maha penyayang.

HOW TO ?

Allah telah memerintahkan kita untuk bersyukur and Allah juga telah menggariskan beberapa cara yg TERSANGAT mudah untuk dilakukan hambanya sebagai tanda bersyukur. I believe everybody knows on how to be grateful but tak salah kalau kita saling ingat mengingati kan ? Manusia mudah lupa. So imma list down some ways on how to be grateful :
  • Recite Alhamdulillah
  • Sujud syukur
  • Solat sunat syukur
  • Sedekah
dan banyak lagi sebenarnya. [ sebenarnya x tahu and running out of idea! sila share :) ] actually those two that have been bold are the easiest amalan yang kita boleh buat. Reciting Alhamdulillah, most people selalu buat but what I want to stress here is that when is the time that we recite this Alhamdulillah ? Adakah hanya selepas kita mendapatkan sesuatu yang kita mahu ? Bagaimana pula apabila kurang mencapai apa yang kita hajati ? For example, if we score A in exams, for sure we would say Alhamdulillah. But what if we get B or C ? adakah carutan yang akan keluar ? or kalimah-kalimah Allah masih dibibir kita ? If we think again, getting B and C is not as worse as D and E. So kalimah Alhamdulillah masih dan sentiasa relevant. X pun, ucaplah Lahaulawalakuwataillabillah... Dapat pahala, allah pun redha. Kalau mencarut dapat apa ? haa.. fikirkan. Lagi satu sujud syukur. Rajin-rajin lah mendisiplinkan diri kita untuk melakukan sujud syukur setiap kali lepas solat. Bukan susah pun, setelah selesai memberi salam, sujud lah sekejap dan ucap lah

subhanallahwalhamdulillahwalailahaillallahwallahuakbar

ini berdasarkan ape yang ustazah saya cakap, Ustazah Sabibah namanya. Sangat best dan happening! Garang juga but memang saya suka sangat-sangat ustazah ni :) and for the bacaan sujud syukur tu, I'm not sure myself sama ada memang ada exact bacaan or just simply kalimah2 suci memuji kebesaran Illahi. again, please share if you know. Insyaallah, hati kita akan sentiasa ingat akan Allah apabila kita bersyukur. Walaupun musibah melanda, tapi dengan melakukan sujud syukur selepas solat, at least kita masih sedar bahawa Allah masih memberi peluang dan memberi hidayah serta kesedaran kepada kita untuk melakukan tanggungjawab yang diamanahkan kepada kita sebagai khalifah. Tak gitu ? Jom tambah amalan.

BERSYUKURKAH KITA ?

Tingkah laku dan tutur kata kita pun sebenarnya mencerminkan tahap kesyukuran kita. Tahap kesyukuran ? Apakah ? Ye lah, some peoples can say, Alhamdulillah syukur in front of other person but do they really mean it or is it just a tag line or some compulsory word just to make sure that we are decent type of people so that people can say "eh baguslah dia ni, walaupun pencapaian dah sampai langit ke 8 die tetap ingat tuhan dan tak lupa daratan" ( ini contoh yang direka! tidak ditujukan kepada mana-mana politician ) because sometimes, kelakuan orang tu x mencerminkan pun yg die ni seorang yg bersyukur. Some peoples are just so greed mengejar duniawi sampai sanggup mengambil jalan pintas yg sudah pastinya salah dan menyeleweng berlandaskan hukum syara' then at the end of the day ucap ALHAMDULILLAH. padahal harta atau kenikmatan yang dia dapat tu based on FRAUD. adakah itu juga dikira bersyukur ? yelah, memang lah dapat rezeki. but HALAL dan HARAM mcm mana pula ? Nauzubillah...

WHY DO WE HAVE TO BE GRATEFUL ?

Lah lagi mau tanya ka... Tuhan dah suruh meh, ikut je la. Firman Allah :

Hai orang-orang beriman, makanlah diantara rezeki yang baik yang kami berikan kepadamu. Dan bersyukurlah kepada Allah jika memang hanya dia saja yang kamu sembah. (Al-Baqarah:172 )

Plus this is the way to express our thank to god. Allah juga berfirman :

jika kamu bersyukur nescaya akan ku tambah nikmatku kepadamu, sebaliknya jika kamu mengingkari nikmat itu, tentu siksaan ku akan lebih dashat. (Ibrahim : 7 )

You see, Allah maha pemurah. Kalau kita ingat kepada Allah dan bersyukur diatas segala nikmat yg dikurniakan, Allah akan memberi lagi nikmat. Isn't it simple ? Just be grateful and you will get more and more. Islam itu indah and Allah itu maha adil.

this entry may not informative but I believe I've share what I know. yang mane salah tolong betulkan and yang mane betul sila amalkan. So ape lagi

JOM BERSYUKUR!


2 comments:

  1. salam, afiq. jom2, bersyukur! alhamdulillah, keep it up. i'm feeling that this post was from ur heart, isn't it? Alhamdulillah2..

    ReplyDelete